OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Já jsem tu hrůznou situaci přežil tím jenom, že jsem v sobě pěstoval úplně šílenou, nesmyslnou nenávist a touhu po pomstě. A ta byla, že jednoho dne to přežiju, že se dostanu do nějakého německého městečka nebo vesnice a že půjdu, až uvidím nějakou maminku s kočárkem, tak že pudu k ní a řeknu ‚puči puti puti‘, a pak vezmu to děťátko hezky za nožičky … a … rozseknu to dítě, hlavu o chodník,“ zazní stařeckým unaveným hlasem na počátku nového kotouče z dílny Josefa Pernikla, jenž je věnován všem, kteří prošli peklem koncentračních vyhlazovacích táborů za 2. světové války. „The Camp“ je již čtvrtým počinem tohoto nadaného člověka, který paralelně se skládáním v projektu GRANDMOTHER IS DEAD hobluje kytaru ve skupině LOBOTOMIA. Téma je tedy jednoznačně dáno. A co jeho zpracování? Jde o zajímavou a dnes celkem populární kombinaci doomu, akustických a ambientnějších hladin, industriálních kovových hoblin a scénické hudby. To vše je protkáno autentičností některých zvuků a hlavně fragmenty hrůzných reálných příběhů pamětníků, kteří vyprávějí své vzpomínky z transportačních vagónů, na Cyklon B a osobních setkání s vrahy formátu Josefa Mengeleho...
Postavit, zkomponovat a nahrát podobný projekt v ryze domácích podmínkách pouze vlastními silami je krok odvážný, ale jak je známo – odvážnému štěstí přeje. V tomto případě nepřálo jen štěstí, ale přály i múzy. Celé album si talentovaně hraje s dynamikou, tempem a emocionalitou skladeb, některé jejich pilíře jsou vystavěny s chladně profesionální efektivností tvůrců soundtracků či dokumentárních zvukomaleb bez komentáře. Velice živě si dokážu při poslechu hudby vybarvit dramatické obrázky z koncentračních táborů, beznaděj, utrpení. Prostředky, kterými autor promlouvá k posluchači, jsou transparentní, pokud vás chce dojmout, vzbudit odpor nebo zlost, dokáže to udělat přímo, bez zbytečného patosu.
Ke zvukovému obalu již tak bujarý postoj nemám. Chápu, že je album nahráváno v neprofesionálních podmínkách, a na tyto poměry musím říci, že se mnoho vydařilo velmi dobře. Co ovšem trhá mé srdce je zvuk bustrované kytary, jenž je výraznou šmouhou na tváři „The Camp“. S tím úzce souvisí i konstrukce metalovějších částí alba, které vyznívají poněkud tupě a liše v porovnání s uvolněnějšími plochami. Vzhledem k tomu, že se v projektu GRANDMOTHER IS DEAD osvědčily v minulosti smyčcové nástroje, je škoda, že nyní nedostávají více prostoru. Pasáže, kde jsou užity, patří k tomu nejpůsobivějšímu na „The Camp“. I s těmito výhradami však kvituji s velkým povděkem, že podobné iniciativy existují, neboť jsou svěžím vánkem v naší leckdy poněkud zatuchlé hudební scéně. Živou performanci s videoprojekcí bych si rozhodně nenechal ujít, zcela jistě by šlo o velmi sugestivní zážitek.
„a živý okouší moc a sílu
v utrpení těch, jež ponížil
zpíjí se bolestí a smrtí bez rozdílu
zabíjí, aby žil“
Na závěr musím zmínit jednu zajímavost o tomto zdánlivě nekro-graeofilním projektu. Jakékoliv CD od GRANDMOTHER IS DEAD si můžete na webu objednat s tím, že platíte pouze poštovné. Vše ostatní je zadarmo!
Další unikátní drahokam na naší scéně, vybroušený mistrem Perniklem. Čtvrtá kapitola v knize, která spojuje doom metal, akustické a ambientní plochy, industrial i scénickou hudbu.
8 / 10
Josef Pernikl
- akustické a elektrické kytary, syntezátory
Josef Pernikl
- basová kytara, programování, perkuse, vokály
1. Revenge
2. Wagon
3. Arrival To Train
4. The Camp
5. Cyklon B
6. Showers
7. Deliverence
8. Affection
9. A.D.
The Camp (2006)
The Book of Legionary (2002)
Instrumental Alchemy (1999)
The Ashes From The Sobibor (1997)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Vlastní náklad
Stopáž: 30:49
Produkce: Josefa Pernikl
Studio: Josef Pernikl
pekna vec...
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.